Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Wanneer ik met Joren kunst maak dan is dat 'procesgerichte kunst', wat een mooie benaming is voor 'het gaat om het proces, niet om het resultaat'. (Ziet iemand anders daar ook een link met Zentangle?) Dit betekent overigens niet dat er niet een prachtig resultaat uit kan komen. Het is alleen niet de insteek van het knutselen. 

Het kunstwerk van vandaag is een extreme vorm van procesgerichte kunst, het resultaat is namelijk niet blijvend. 

Wat heb je nodig?

- Een spiegel
- Stabilo Woody kleurpotloden of whiteboard markers (wij gebruiken Gelatos van Faber Castell, deze kreeg ik ooit in een goodie bag en ik wist nooit wat ik er mee moest doen...)
- Keukenpapier
- Glasreiniger

Aan de slag! 

Leg of zet de spiegel stevig neer en vertel aan je peuter dat jullie vandaag op de spiegel gaan tekenen. Ik neem aan dat je niet wilt dat je kind te pas en te onpas op alle meubels tekent dus vertel in je uitleg dat het een speciale spiegel is waarop je mag tekenen. Ik leg ook uit aan Joren dat hij alleen op de spiegel mag tekenen als we kunst gaan maken. Dit is voor hem een duidelijke grens waar ik hem ook op aan kan spreken zo nodig. 

Geef je kind de tekenmaterialen en laat hem lekker zijn gang gaan. 


Zoals je ziet vindt Joren dit echt GE-WEL-DIG! Hij gaat op de spiegel liggen en heeft tijdens het tekenen hele gesprekken met zichzelf. Zo schattig om naar te kijken. (Overigens wel een goed idee om oude kleren of een schort aan te doen... Na het liggen op de spiegel kon alles meteen in de was.) 



Als je peuter de interesse verliest is het genoeg. Vraag of je kind het kunstwerk nog tijdelijk tentoon wil stellen. Van Joren hoeft dit nooit, hij vindt namelijk het schoonmaken van de spiegel bijna net zo leuk als het tekenen op de spiegel. 

Voor oudere kinderen kun je deze opdracht wat spannender maken door ze zichzelf te laten overtrekken... Kijk in de spiegel en teken jezelf! 

Reacties