Vrolijke hartjesslinger

Vandaag gaan we verven! Maar voordat we aan de slag gaan eerst een paar kleine tips om dit zo makkelijk mogelijk, voor jou als ouder, te laten verlopen.

  • Zet alle materialen van tevoren klaar zodat je tijdens het verven bij je peuter kunt blijven. Ik doe dit bijvoorbeeld tijdens Joren zijn middagslaapje. 
  • Zorg dat je spullen die niet geverfd mogen worden uit de buurt legt. Verplaats je in je peuter, waar kan hij bij? 
  • Dek de tafel (of de vloer) af met een plastic tafelkleed of een enorme placemat.
  • Leg een schort klaar. Geloof me, dit wil je...! Ik laat Joren meestal in zijn romper met schort erover schilderen, hij krijgt het anders voor elkaar om zijn broek onder te schilderen. 

Wat hebben we nodig voor het projectje van vandaag? 



- Verf, gebruik kinderverf dat is makkelijker van de handjes af te krijgen
- Een stuk karton, bijvoorbeeld van een doos
- Kwasten
- Draad
- Schaar (afhankelijk van de leeftijd en handigheid van het kind, 
in mijn geval gebruikte ik de schaar en niet Joren.)
- Koekjesvormen, optioneel.

Aan de slag! 

Leg het stuk karton neer zodat je kind er goed bij kan en laat hem (of haar) een kleur verf kiezen. Geef je kind de ruimte om dit zelf te bepalen, het wordt tenslotte zijn kunstwerk. Als je wilt kun je vooraf een selectie maken. Ik koos in dit geval de kleuren geel en blauw, deze kleuren maken als ze gemengd worden (en dat worden ze!) geen modder maar een prachtige kleur groen. 
(Modder is overigens zo nu en dan ook echt aan te raden!)


Zodra Joren de verf zag wilde hij meteen aan de slag! Hij vindt het enorm leuk en snapt inmiddels ook dat verf niet eetbaar is, wat ik als moeder dan weer heel prettig vind. Snapt jouw kind dat nog niet? Herhaal dan elke keer opnieuw heel rustig dat verf op het papier gaat. Ik vermijd te zeggen dat het NIET in de mond mag... Heb je weleens NIET aan een roze olifant mogen denken? Precies. 


Joren geeft tijdens het schilderen steeds aan welke kleur hij wil en dan wisselen we. Voor nu was ik de kwasten nog tussendoor, als hij iets groter is mag/kan hij dat zelf doen. 
Schilderen met de vingers is natuurlijk ook helemaal goed! Lekker het materiaal voelen en ontdekken, passend bij deze leeftijd. 

Toen het karton vol was, en het tweede karton..., hebben we het laten drogen. De dag erna hebben we het project afgemaakt. Zo hebben we lekker lang plezier van één project en duurt het ook niet te lang, de aandachtsspanne van een peuter is nog niet zo heel lang. 


Met toestemming van Joren heb ik uit het geverfde karton harten geknipt, vier kleine en twee grote. Ik gebruikte de koekjesvormen als malletje. Uiteraard wilde Joren dit ook! 
Joren mag de harten op elkaar plakken met een lang stuk touw ertussen. Als je wilt kun je er kralen of pompons tussen rijgen. Maak bovenin een lusje en hang de slinger voor het raam! 



Ziet er gezellig uit he?! En Joren is hartstikke trots op zijn kunstwerk! Elke keer als hij het ziet roept hij 'ik maakt, vlieger!' (blijkbaar is het een vlieger :-). Voor mij is het een aandenken aan een heerlijke middag waarop ik genoot van dat enorm blije bekkie en dat supergeconcentreerde koppie. 




Van het karton dat nog over was knipte ik nog twee hartjes waar we kaartjes van maakten. Een wandeling naar de brievenbus is tenslotte ook altijd een feest! 



Reacties

Een reactie posten