Sorteerspelletje

Onze kleine man is op het moment helemaal in de ban van getallen en kleuren. Hij vindt het heerlijk om te tellen; 4, 5, 6, 10! 1, 5... Etc. etc. Het maakt voor mij niet uit dat de getallenreeks nog niet klopt, hij heeft er zichtbaar plezier in en dat is wat telt! (En hij is tenslotte pas 21 maanden.) 
Met kleuren gaat het al precies zo. Blauw is zijn favoriet! Alles wat blauw is wordt aangewezen en iedereen die dan binnen gehoorsafstand is weet dan ook dat hij iets blauws ziet. Ook de andere kleuren begint hij te herkennen en te benoemen, gjeel, ojanje, dat werk. 

Om aan te sluiten bij waar Joren op het moment mee bezig is besloot ik een simpel sorteerspelletje te maken. 

Wat heb je nodig? 


- Bakjes, ik gebruikte kartonnen soepkommen. (Bij gebrek aan houten bakjes.)
- Verf in primaire en secundaire kleuren
- Houten voorwerpen
- Kwasten
- Washi tape (niet op de foto).

Aan de slag! 

Schilder de binnenkant van de bakjes, elk in een andere kleur. Door met de kwast voorzichtig langs de bovenrand te verven kreeg ik een nette rand zonder dat ik deze moest af plakken. Om de kleur mooi dekkend te krijgen gingen er twee laagjes verf op, tussendoor laat je de verf dan goed drogen.



De houten voorwerpen verfde ik ook. De ringen in twee etappes, boven- en onderkant, met droogtijd tussendoor. De lepeltjes verfde ik niet helemaal, een lepel vraagt er tenslotte om om in de mond gestopt te worden. Alleen het steeltje kreeg dus kleur. Om het verven te vergemakkelijken plakte ik een washitapeje over de steel zodat ik een net randje kreeg. 


De komende tijd gaan we het sorteerspel nog aanvullen. We zullen zien wat we tegenkomen. In huis hebben we al houten ballen en houten poppetjes in dezelfde kleuren dus die mogen ook meedoen. 


Toen Joren lag te slapen heb ik alle spulletjes klaargezet, een uitnodiging om mee te gaan spelen zodra hij wakker is. Hij gunde zichzelf geen eens tijd om kleren aan te doen, er moest meteen gespeeld worden!


Joren vindt het heerlijk om er mee te spelen. Alle blauwe spullen in het blauwe bakje, de rode in het rode bakje en tussendoor wordt er door hem flink geoefend met tellen. Een klein klusje voor mama en groot plezier voor Joren. 
Overigens worden de spulletjes ook bij zijn andere spel betrokken hoor, zo krijgt de babypop regelmatig een wortelhapje. ;-)

Ga je hier ook mee aan de slag? Tag me dan bij de foto van jouw resultaat op Facebook of Instagram. Lijkt me leuk! 


Reacties