Kunst met peuters??

Ja hoor, dat kan gewoon! Waarom niet? (Ok, ik kan best een lijstje bedenken maar dat zijn allemaal dingen die niet onoverkomelijk zijn.) 
Joren is nu 20 maanden en wij knutselen en tekenen er regelmatig, zo niet dagelijks, op los! Nu zou je denken 'ja, lekker makkelijk... Jij bent creatief!' (Ik heb er zelfs mijn beroep van gemaakt.) Maar Joren zag mij bijna nooit tekenen, toch pakte hij meteen het potlood toen het voor zijn neus lag en ging er krabbels mee op papier maken. Hij was toen 6 maanden! 


Mensen zijn van nature creatief. Als volwassene willen we dat nog wel eens vergeten. We hebben op school te horen gekregen dat wolken niet blauw zijn en een boom niet paars. Misschien heb je zelfs wel gehoord dat je toch echt wel wat beter je best mocht doen. Op de middelbare school is het plezier in kunst maken je waarschijnlijk echt vergaan, mocht dat niet al eerder gebeurd zijn. 
Hoe komt dat? Nou niet omdat jij de uitzondering bent en ècht niet creatief bent. Echt niet! 
Je leraren stelden eisen aan het resultaat en niet (meer) aan het proces, je tekening moest ergens op lijken, het perspectief moest kloppen, de kleuren moesten goed gemengd, etc. etc. Waarschijnlijk kun jij nog een heel lijstje toevoegen. 

Mijn beeldende vorming leraar had zo zijn eigen ideeën over hoe het hoorde en die strookten niet met die van mij. Wanneer ik op een naaiwerk een stoere siersteek koos kreeg ik te horen 'grote steken, snel thuis'... So far voor artistieke vrijheid. Snap je waarom het plezier je is vergaan? 

Kleine kinderen hebben nog geen idee over hoe iets 'zou moeten,' over hoe het 'hoort', ze creëren simpelweg. Elk materiaal, en dan bedoel ik ook elk materiaal..., heeft mogelijkheden voor een baby of een peuter. Ook jij moet waarschijnlijk honderd keer per dag zeggen dat 'dat niet bedoeld is om op te eten' of dat 'de plant zijn blaadjes graag zelf wil houden' en 'dat tijdschrift wilde ik nog lezen...'. 
We hoeven het ze niet te leren, ze kunnen het vanzelf! 


Oh en mocht je nog niet overtuigd zijn, kunst maken is niet alleen heel leuk maar ook nog eens ontzettend belangrijk! Kinderen ontwikkelen er niet alleen hun (fijne) motoriek mee, het ontwikkelt ook de concentratie en het zelfvertrouwen. Kinderen leren spelenderwijs verschillende begrippen (in, op, naast), ze leren kleuren benoemen, met andere woorden hun woordenschat wordt vergroot. Om nog maar niet te spreken van hun ruimtelijk inzicht!
Kunst maken stimuleert het zoeken naar oplossingen, het stilt de nieuwsgierige aard van de peuter. En uiteraard vergroot het de creativiteit van het kind en dat is niet alleen belangrijk bij knutselen, wat dacht je bijvoorbeeld van creatief denken? Deze vaardigheid wordt tegenwoordig bijna voor elke vacature gevraagd. 

Op deze blog ga ik je in de komende tijd steeds meer vertellen over kunst maken met (kleine) kinderen; omdat ik het niet alleen belangrijk vind maar ook omdat ik hier ontzettend gepassioneerd over ben. Ik hoop dat jij dat ook wordt! 

Reacties

  1. Heel veel plezier en succes met jullie blog! Het wordt vast een feestje elke keer om te lezen! En een dikke knuffel voor mijn kleine vriendje!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten